Aanvullend verzoek inventarisatie innovaties en Bijeenkomst resultaten op 19 februari 2019

Beste contactpersoon,

In de afgelopen maanden heeft Buro Wisselstroom in opdracht van de IVVU (telefonische) interviews gehouden in het kader van het project Innovatienetwerk Ouderenzorg Utrecht. Ook jij bent in dit kader geïnterviewd door José Geertsema en/of Wouter Wolters. Zij hebben ieder gesprek ervaren als een mooie ontmoeting waarin de enorme gedrevenheid voor goede zorg duidelijk merkbaar is, ondanks lastige omstandigheden als gevolg van toenemende werkdruk, krapte op de arbeidsmarkt en extra maatregelen vanuit overheid of zorgkantoor. Omstandigheden die in meer of mindere mate vragen om innovatie in de ouderenzorg.

Aanvulling inventarisatie innovaties – Graag invullen
In de interviews ging het om het inventariseren hoe organisaties komen tot de keuze voor een (digitale) zorginnovatie, welke innovaties al door hen zijn geïmplementeerd (dan wel waar men mee bezig is), maar ook welke innovaties worden gewenst. Kortom, een inventarisatie van kennis, ervaringen en (leer)behoeften om richting en onderbouwing te geven aan het netwerk.

Gaandeweg de interviews ontstond het idee om ook in kaart te brengen in hoeverre er letterlijk een innovatie te delen is tussen deelnemers, bijvoorbeeld door een innovatie van een collega tijdelijk te gebruiken en door kennis met elkaar te delen over specifieke innovaties. Vanuit verschillende organisaties hebben we de vraag gekregen of een daar een overzicht van gemaakt kan worden. Omdat dit niet in alle interviews uitdrukkelijk aan de orde is geweest, maar het een zinvolle uitbreiding van de inventarisatie (en het vervolg van het innovatienetwerk) is, hebben we een Excel-sheet gemaakt (bijgevoegd).
Hierbij vragen we je of je het Excel-overzicht in wilt vullen en uiterlijk 10 januari 2019 terug wilt sturen.
In het overzicht hoeft steeds één kolom per product ingevuld te worden. Als er innovaties in de lijst ontbreken, dan deze graag aanvullen.

Bijeenkomst resultaten inventarisatie – 19 februari 2019
Alle resultaten van de interviews worden verwerkt in een rapportage, waar ook de resultaten uit het Excel-overzicht deel vanuit maken. Deze rapportage wordt gepresenteerd en besproken en in de kwartaalontmoeting voor bestuurders van de IVVU op 19 februari 2019 (namiddag). Graag presenteren en bespreken wij de resultaten van de inventarisatie ook met degenen die hiervoor geïnterviewd zijn (de ontvangers van deze mail). Hiervoor organiseren wij een bijeenkomst op:

19 februari 2019
van 13.00 tot 15.30 uur
locatie volgt

José Geertsema en Wouter Wolters van Buro Wisselstroom, die de inventarisatie hebben uitgevoerd, zullen met de deelnemers in gesprek gaan over de resultaten en de mogelijkheden om (kennis over) innovaties met elkaar te delen. Uiteraard wordt ook ingegaan op het vervolg van het project en de verschillende onderdelen die daarin nog uitgewerkt worden, zoals masterclasses (informatie volgt op korte termijn) en een uitleenservice.
Daarnaast en bovenal dient de bijeenkomst natuurlijk voor het vormen van het innovatienetwerk en het kennis maken met collega’s die ook met innovatie bezig zijn bij andere organisaties.

Aanmelden voor de bijeenkomst kan via het bijgevoegde formulier, dat tot en met 11 februari 2019 kan worden teruggestuurd. Er mag ook een collega worden aangemeld (innoveren doe je niet alleen), maar deze kan alleen deelnemen als er voldoende plaats is. Informatie daarover volgt uiterlijk een week voor de bijeenkomst. Via het formulier kunnen vragen en suggesties worden aangegeven, die wij dan bij de voorbereiding voor de bijeenkomst zullen betrekken.

Ik verwacht je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Als er naar aanleiding van deze mail of het Excel-overzicht nog vragen zijn, dan hoor ik het graag (k.weevers@ivvu.nl of 030 – 6055544).