Innovatienetwerk-bijeenkomst Businesscase en Uitleenservice - 10 december 2019

In september 2018 is het Innovatienetwerk Ouderenzorg Utrecht gestart dat wordt gecoördineerd door de IVVU. Doel van het innovatienetwerk is het verbeteren van de kwaliteit van verpleeghuizen door gericht te innoveren en duurzaam te implementeren. Belangrijke elementen daarbij zijn het verwerven van kennis en het delen van ervaringen over innovatie(s) door de deelnemers.

In de laatste innovatienetwerkbijeenkomst van 2019 willen we graag twee nieuwe ontwikkelingen presenteren, te weten een format voor het opstellen van een businesscase voor innovaties in de zorg en de uitleenservice met innovatieve producten voor ouderen(zorg). Beide onderdelen worden hieronder toegelicht.

De innovatienetwerkbijeenkomst, waar presentaties plaatsvinden in combinatie met demonstraties van innovatieve producten, zal plaatsvinden op:

dinsdag 10 december 2019
tussen 12.00 en 17.00 uur
Locatie volgt

Programma

Uitleenservice
12.00 – 17.00 uur Doorlopende demonstraties van innovatieve producten.
13.00 – 13.20 uur Introductie op de Uitleenservice van het Innovatienetwerk

Presentaties
13.30 – 14.30 uur Presentatie van het Format Businesscase voor innovaties in de zorg – ronde 1
14.45 – 15.15 uur Ervaringen Innovatienetwerk 2019 en Activiteiten 2020
15.30 – 16.30 uur Presentatie van het Format Businesscase voor innovaties in de zorg – ronde 2

Toelichting op het programma

Uitleenservice

Om de kennismaking met bepaalde succesvolle of kansrijke innovatieve producten te stimuleren, zullen in het kader van het project testexemplaren worden aangeschaft. Deelnemers kunnen deze dan lenen en testen wat het effect van een product is in de dagelijkse situatie en hoe bewoners en medewerkers op het product reageren. Het uitproberen van testexemplaren levert waardevolle kennis en ervaring op, die belangrijk is voor het maken van goede keuzen en het realiseren van een succesvolle implementatie.

In een aantal gevallen worden mogelijk meer exemplaren van een product aanschaft om zo een aantal deelnemers de gelegenheid te bieden in het kader van het innovatienetwerk samen een pilot uit te voeren. Op deze manier kan geëxperimenteerd worden in organisaties en kan op basis van gedeelde ervaringen wellicht versnelling van bepaalde innovaties (ook bij andere deelnemers) gerealiseerd worden.

In het kader van de netwerkbijeenkomst hebben we een aantal leveranciers uitgenodigd om hun innovatieve product(en) te demonstreren. Het gaat zeker om demonstraties van de volgende producten:

  1. Pactive Motion - beweegtechnologie
  2. Snoezelkussen
  3. BelevenisTafel
  4. De BeleefTV
  5. CRDL
  6. INMU touch
  7. Nuki 2.0 slim slot
  8. Health2Work – akoestische stoel en exoskelet
  9. Qwiek - Qwiek up
  10. ZoraBots - robot James
  11. Harting Bank - slim matras
  12. Human Protection - treincoupé en bioscoop
    Daarnaast zijn we nog in gesprek over onder meer Somnox slaaprobot, slim incontinentiemateriaal en Barry Emons (robotkat en Sensiview).

De definitieve lijst sturen we door zodra die bekend is en ook een week voor de bijeenkomst met de bevestiging van de inschrijving. De hele middag kunnen de producten worden geprobeerd.

Lenen, proberen en evalueren
Deelnemers aan het netwerk kunnen producten via de uitleenservice lenen om ervaring met die producten op te doen. Na afloop van de leenperiode moet een evaluatieformulier worden ingevuld, waar volgende organisaties kennis van kunnen nemen en die met hun ervaringen kunnen aanvullen. Dit om te voorkomen dat iedere organisatie het wiel opnieuw moet uitvinden. Over de voorwaarden en werkwijze wordt u tijdens de bijeenkomst geïnformeerd.

Suggesties voor de uitleenservice
Op het aanmeldingsformulier kunt u suggesties doen voor innovatieve producten waar u graag ervaring mee wilt opdoen en die opgenomen zouden kunnen worden in de uitleenservice. Dat kunnen ook producten zijn, die niet in de bijeenkomst worden gedemonstreerd. Als er voldoende overlap zit tussen suggesties, dan nemen wij aanschaf van het betreffende product in overweging.

Format voor het opstellen van een businesscase voor innovaties in de zorg

In opdracht van het Innovatienetwerk ontwikkelt Sinzer een specifiek format voor het opstellen van een maatschappelijke businesscase voor innovaties in de zorg. Sinzer is een onderzoeksbureau dat kennis, diensten en instrumenten biedt voor het definiëren, meten, en rapporteren van maatschappelijke effecten en impact.

Een maatschappelijke businesscase is een veelgebruikte methode om niet alleen het economische maar ook het maatschappelijke nut van een innovatie in kaart te brengen. Op basis van beschikbare informatie uit bestaande literatuur, vragenlijsten of praktijkervaring van professionals wordt een verwachting geschetst van effecten, kosten en baten over een bepaalde tijdstermijn. Deze inschatting wordt afgezet tegenover de situatie zoals die nu is.

Het ontwikkelde format kan door de deelnemers aan het innovatienetwerk worden gebruikt om een businesscase op te stellen voor hun (technologische) innovatie, waarmee – mede door het zichtbaar maken van de effecten op de kwaliteit van leven, zorg en arbeid (meer tijd voor de zorg) – de impact van de gewenste innovatie wordt onderbouwd. Expliciet wordt gekeken naar de impact, effecten, kosten, baten en kostenbesparingen voor de eigen zorgorganisatie (met name bewoners en medewerkers) en eventueel voor andere belanghebbenden (zoals familie en financiers), die als gevolg van implementatie van de innovatie op kunnen treden. De uitgewerkte businesscase, waarin de meerwaarde van de innovatie wordt aangetoond, kan behalve intern uiteraard ook extern worden gebruikt om investeringen te legitimeren, bijvoorbeeld in het kader van het kwaliteitsplan en gesprekken daarover met het zorgkantoor.

Een professioneel opgesteld en met betrokken partijen afgestemd format kan veel tijd en energie besparen als businesscases moeten worden opgesteld. Daarbij kunnen de formats met betrekking tot dezelfde producten makkelijk worden uitgewisseld en besproken, waardoor de kwaliteit kan worden verbeterd.

Beschikbaarheid van het format
Indien mogelijk wordt het format in de week na de bijeenkomst beschikbaar voor de deelnemers van het innovatienetwerk. Het format bestaat uit een rapportageformat in Word en een rekensheet in Excel. Uiteraard wordt er een handleiding gemaakt, waarin elke stap wordt toegelicht.

Training in/ondersteuning bij het toepassen van het format en opstellen van een businesscase
Op dit moment wordt bekeken hoe deelnemers aan het innovatienetwerk in 2020 kunnen worden ondersteund bij het toepassen van het format. Enerzijds denken we aan algemene trainingen, anderzijds aan individuele ondersteuning bij een specifieke casus in de organisatie. Zodra daarover meer bekend is, wordt dat gedeeld met de bestuurders en contactpersonen van deelnemers aan het innovatienetwerk.

Overige informatie

Doelgroep
De uitnodiging voor deze bijeenkomst is gestuurd naar de bestuurders van de leden van de IVVU, de projectleiders innovatie, managers zorg, financieel en facilitair, beleidsmedewerkers en coördinatoren kwaliteit (voor zover bij ons bekend). Wij verzoeken de ontvanger, als u zelf niet verantwoordelijk bent voor het thema innovatie (of niet in de gelegenheid bent), deze uitnodiging door te sturen naar de verantwoordelijke functionaris(sen) en/of geïnteresseerde collega’s in uw organisatie.

Aantal deelnemers
Er is geen maximum aantal deelnemers per organisatie, omdat we zoveel mogelijk mensen kennis willen laten maken met de innovatieve producten, maar wij krijgen wel graag een indicatie van het aantal bezoekers aan de netwerkbijeenkomst. Op het formulier kan worden aangeven aan welke presentaties wordt deelgenomen en/of de demonstratie-markt wordt bezocht.

Aanmelden
Aanmelden kan met dit formulier tot en met 27 november 2019. Op het formulier is ruimte voor het indienen van vragen met betrekking tot de presentaties of suggesties ten behoeve van de uitleenservice.

Kosten
Aan de bijeenkomst zijn geen kosten verbonden.

Wij verwachten de leden van de IVVU hiermee een goed aanbod te doen. Mocht u over de bijeenkomst nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met ondergetekende (k.weevers@ivvu.nl) of 030 – 6055544).

Hartelijke groet,

Kees Weevers
algemeen secretaris